Wednesday, April 8, 2009

uSah peDulikan aGnes MoniCa itu..

Assalamualaikum!!!
:puteh_27:
tengah hangat2 ngn keputusan pilihanraya kecil di bukit Gantang dan bukit Selambau dan Batang Ai...
Tahniah diucapkan kpd 3 penjuru yang bertanding...tiga2 dapat kemenangan...
adil la tu...ye x? hehe
Pas:1, BN:1 dan PKR:1
Bebas pun cam hebat gak...dapat byk gak undian...

okeh, cukup pasal election itu...
skang tuKang tuLis nak sentuh pasal si Agnes yang x reti nak peduli...
sebelum ni tuKang tuLis da pernah terbaca entry pasal lirik ni...
tapi lupe plak sape tuKang tuLis nye...
so, mcm kontroversi ni panas balik...tuKang tuLis nak sentuh la sket...Cerita nyanyian Agnes Monica dengan jadul lagu "Allah Peduli" mengundang kontroversi. Sebabnya dalam lirik lagu tersebut mengandungi perkataan "Sebab Allah Yesusku Mengerti". Media mensensasikan kontroversi lagu ini setelah ramai pihak mahu ia diharamkan di Malaysia.

tuKang tuLis hanya dengar dua siaran radio sahaja iaitu IKIM.FM dan Hot FM je. Jadi tuKang tuLis xde la plak terdengar lagi lagu ini disiarkan...

Pada Ahad lepas tuKang tuLis de tgok Melodi, Agnes Monica diminta mengulas kontroversi ini. Ternyata beliau mengatakan lagu ini khusus untuk gereja-gereja di Indonesia. Malah beliau pun beragama Kristian dan berketurunan Cina. Jadi apa salahnya?

tuKang tuLis ada terfikir, kenapa yang orang Malaysia ghairah sangat menghentam lagu Agnes Monica ni di dalam surat khabar? Saja nak bawa kontroversi antara agama kah? Itu lagu nyanyiannya untuk agama Kristian di sana... Kita pula janganlah terlalu meloncat, nanti melihatkan kerendahan agama kita pula. Diperlekehkan pula oleh seorang artis seberang yang kononnya mcm alim pulak...

Kepada Kementerian Penerangan Malaysia (lebih sesuai ditukar namanya kepada Kementerian Hiburan Malaysia), jika hendak digam, maka gam lah sahaja. Kita kekalkan polisi hiburan di Malaysia.

Usah digundah gulanakan kami ni (yang mana iman-iman kami ni ada yang senipis bawang - Dengar lagu lirik macam tu pun boleh bertukar kepada agama Kristian... huh). Sudah terang lagi bersuluh, lagu ini dikhususkan Agnes Monica untuk gereja-gereja di Indonesia.

Yang radio-radio dan stesen TV pun tidak perlulah siarkan lagu ini. Anda sendiri sudah mendengar (dan melihat) kenyataan di Agnes Monica di surat khabar. Lagipun bukan tradisi stesen-stesen radio Malaysia dan TV untuk menyiarkan lagu yang didendangkan di Gereja. Yang lebih penting "lebihkan produktiviti, kurangkan kontroversi".
:puteh_16:
Kesimpulannya, usah pedulikan Agnes Monica dan lagunya. Kan katanya, sudah ada yang peduli padanya...

3 comments:

studentblog said...

topic ni actually dr link sorg Dr..
he's my bos actually..hehe

die terlibat dlm persatuan pengguna islam malaysia
slh sorg ahli tertinggi gak..
penah tgk die kuar tv..

tuKang tuLis said...

aah..Dr Azwan namenye...
ur bos? means?
nora keje aper?

epol said...

it's truly malaysian..cepat melenting dan cepat melatah..(tringat isu kempen anti-barangan israel)